Ce sunt parfumurile de nișă?
in

Ce sunt parfumurile de nișă?

Nu există niciun sector în care adjectivul “nișă” să fie folosit atât de des ca în parfumerie. Dar ce sunt parfumurile de nișă? Ce înseamnă nișă?

Ce sunt parfumurile de nișă?

Care este nișa?

Conform dicționarului, adjectivul “nișă” indică produse, servicii sau interese care se adresează unui segment specializat și îngust de persoane.

Cu alte cuvinte, nișa înseamnă “diferit” și faptul de a nu dori să mulțumească pe toată lumea. Cu toate acestea, această definiție nu se referă la preț sau calitate.

Ce înseamnă nișă în parfumerie?

Se pare că industria parfumurilor a îmbrățișat cu adevărat acest adjectiv, făcându-l noul cuvânt la modă de câțiva ani încoace. Nu există nicio altă industrie în care adjectivul “nișă” să fie folosit atât de des. De exemplu, ați auzit vreodată de restaurante de nișă, coafor, DJ sau magazine de încălțăminte?

Nu există o definiție oficială a parfumului de nișă, dar se face o distincție între:

Parfumuri de firmă

Parfumuri de la companii de lux, în special de la case de modă, pe care le puteți găsi în aproape toate marile magazine, aeroporturi și parfumerii. Aceste mărci oferă mult mai mult decât parfumuri.

Aceștia lansează parfumuri pentru a oferi mai multor oameni posibilitatea de a cumpăra ceva de la marca lor și, bineînțeles, pentru a-și crește cifra de afaceri. Pentru a face acest lucru, cheltuiesc bugete uriașe pentru a dezvolta diferite formule pe care le testează în paneluri de clienți pentru a se asigura că atrag un public larg și chiar mai mult pentru campanii de marketing cu modele sau actori celebri pentru a face parfumurile lor și mai atractive.

Lansarea unui nou parfum este ca și cum ar fi lansarea unui nou film: riscurile sunt mari și vor să se asigure că va fi un blockbuster. Dacă au un câștigător, creează nenumărate variante (numite “flankers”) ale parfumului și, dacă este posibil, geluri de duș, lapte de corp, deo etc. pentru a mulțumi și mai mulți oameni și a genera mai multe venituri.

Deci, plătiți în principal pentru ambalare, cercetare și marketing. Uleiul de parfum în sine reprezintă doar un mic procent din preț. Cu toate acestea, acest lucru nu înseamnă că sunt parfumuri rele. La urma urmei, cele mai emblematice parfumuri se încadrează în această categorie. Gândiți-vă la Chanel No. 5, Terre d’Hermes, Arpège de Lanvin sau Poison de Dior.

Parfumurile acestor mărci sunt create în principal de parfumieri externi. Aceștia pot lucra pe cont propriu, dar de obicei sunt angajați de mari “producători de parfumuri” internaționali, cum ar fi Firmenich, Givaudan sau IFF. Primele două grupuri sunt, printre altele, elvețieni.

Parfumuri de celebritati

Parfumuri care poartă numele unei celebrități, cum ar fi Beyoncé, David Beckham sau Ariana Grande. Un fel de merchandising de lux. De fapt, putem fi scurți în această privință: le-am putea numi “de nișă”, deoarece probabil că își găsesc drumul doar printre fani, dar aceste parfumuri au în principal un scop comercial. Rămâne de văzut dacă acestea îți oferă într-adevăr farmecul unei celebrități.

Parfumuri de nișă

Companiile de parfumuri (mai mici) care produc numai parfumuri (și uneori și alte produse parfumate, cum ar fi lumânările). Aceștia angajează de obicei parfumieri externi pentru a-și crea parfumurile.

Parfumuri indie

Parfumuri de la mărci foarte mici, unde proprietarul este și “nasul” sau parfumierul. Indie înseamnă independent. Prin urmare, acestea nu depind de “nasuri” externe.

Cât de nișată este nișa?

Pe baza definițiilor de mai sus, este ușor de determinat dacă un parfum este de nișă sau nu? În principal, definițiile spun ceva despre tipul de companie care comercializează parfumul, dar spun prea puțin despre care este diferența reală dintre toate aceste parfumuri. În plus, există nenumărate excepții, iar diferitele categorii sunt convergente.

Ascensiunea și succesul parfumurilor de nișă nu au trecut neobservate de către mărcile de designer. Acestea au reacționat prin introducerea unor linii mai exclusiviste, cum ar fi Armani Privé și Dior Collection Privée, pentru a capta o parte din piața de nișă în creștere. Aceste linii sunt mai scumpe și nu pot fi găsite în toate parfumeriile, uneori chiar numai în magazinele proprii ale mărcii. Dar le poți numi “de nișă”?

Dar mărcile de parfumuri precum Guerlain, Acqua di Parma sau Tom Ford? Ei sunt responsabili pentru parfumuri emblematice de mare succes, precum Shalimar, Samsara, Acqua di Parma Colonia și Black Orchid. Pentru aceste mărci, parfumul nu este doar un produs secundar profitabil, ci principala lor sursă de venit.

Toate aparțin unor companii internaționale de lux, precum LMVH sau Estée Lauder. Astăzi le puteți găsi în fiecare oraș mediu sau mare din lume, fiecare cu 70 sau mai multe parfumuri diferite, pentru toate gusturile. Nu le poți numi “de designer”, dar sunt ele cu adevărat “de nișă”?

Acest lucru devine și mai dificil în cazul mărcilor avangardiste precum Comme des Garçons sau Maison Martin Margiela. Este adevărat că parfumurile lor se adresează unui public mai restrâns, dar ambele fac parte din grupuri internaționale. Deși selective, le poți numi “de nișă”?

De departe, cele mai cunoscute mărci de “nișă” sunt: Creed, Frederic Malle, Serge Lutens, Le Labo, by Kilian, Maison Francis Kurkdjian sau Byredo.

Deși le numim “de nișă”, fiecare dintre ele a lansat mai mult de 40 de parfumuri diferite și acum face parte dintr-un grup internațional. Toți sunt pionieri care, între timp, au fuzionat într-o companie mai mare pentru a continua să se dezvolte. Mai poți să le numești nișă? Sau este o modalitate convenabilă pentru companiile mari de a intra pe segmentul de “nișă”?

Ne-au adus parfumuri de reclamă, cum ar fi Aventus, Portrait of a Lady sau Santal 33, dar dacă “nișă” înseamnă că se adresează doar unui public limitat, atunci aceste parfumuri au depășit probabil de mult statutul de selecție.

Pe lângă aceste nume mai cunoscute, există sute de mărci mai mici care comercializează parfumuri. În fiecare zi apar altele noi, iar altele dispar. Este dificil să vezi pădurea din copaci. Este, de asemenea, o adevărată provocare pentru mărcile însele să se facă remarcate. Ceea ce au în comun este faptul că oferă un număr limitat de parfumuri fabricate în cantități mici și care se găsesc doar în câteva locuri. Dar, mai presus de toate, ele reprezintă munca pasionată de o viață a fondatorului. Compania lor este formată, de obicei, dintr-un singur om sau, cel mult, dintr-o mână de persoane. Dacă termenul “nișă” înseamnă ceva, atunci asta credem că înseamnă.

Este nișa mai bună, deci mai scumpă?

Mărcile de nișă mai mici economisesc adesea pe ambalaj și nu se implică în marketing (plătit). Acest lucru le permite să folosească ingrediente mai nobile. Plătiți mai mult pentru produsul propriu-zis și mai puțin pentru tot ceea ce îl înconjoară. Faptul că acestea sunt adesea mai scumpe se datorează în principal faptului că produc cantități mult mai mici, ceea ce crește costurile de achiziție și de producție.

Deși astfel de mărci trebuie să fie profitabile pentru a supraviețui, ele au un avantaj important: trebuie să găsească doar un număr limitat de clienți pentru produsele lor în fiecare an. Acest lucru înseamnă că pot fi mai creativi. Parfumurile lor nu trebuie să atragă milioane de oameni. Adevăratele parfumuri de nișă sunt mai originale și conțin ingrediente mai scumpe. Obțineți un raport calitate-preț mai bun, dar mai presus de toate: cumpărați un produs personal și unic, realizat cu dragoste și devotament.

Desigur, ca în orice industrie profitabilă, există mărci mai puțin onorabile și există diferențe uriașe de preț pe piața de nișă. Unele mărci aleg ambalaje foarte scumpe sau pur și simplu își măresc prețul pentru a le face și mai exclusiviste, în timp ce calitatea produsului nu este neapărat mai bună.

Ce mai contează?

Aveți parfumuri bune și mai puțin bune în fiecare categorie și gamă de preț. Creații originale și imitații. În acest sens, faptul că un parfum este sau nu “de nișă” este de fapt irelevant. Este un termen confuz, folosit în exces, care spune prea puțin.

Deoarece gama de mărci și parfumuri este atât de vastă, alegerea unui parfum nu este o sarcină ușoară. De aceea, recurgem adesea la mărci cunoscute, clasice sau de mare succes. Acestea sunt alegeri sigure. Dar înseamnă aceste alegeri că ai cu adevărat un parfum care ți se potrivește? Un parfum care să te emoționeze și să fie o extensie a personalității tale?